بازار داغ تبریک
📃 برگی دیگر از ۵۰ سال خاطرات؛ بمناسبت بازار داغ تبریکات این روزها.
▪️در سالهای اول دهه هشتاد در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد، بنده همچنان ریاست دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی سراوان را بر عهده داشتم. یک استاندار بومی منصوب شده بود. فرماندار قبلی سراوان مثل بقیه مقامات که معمولا در جابجایی قدرت اتفاق میافتد از سراوان منتقل و فرماندار دیگری روی کار می آمد.
▪️در این خصوص، مراسم تودیع و معارفه ای در سالن ارشاد سراوان داشتیم. نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهر و علمای تشیع و تسنن و بسیاری از نخبگان و صاحبان کسب و کار و مدیران ادارات حضور داشتند. در این مراسم بنده جزو کسانی بودم که باید پشت تریبون صحبت میکردم. سپس امام جمعه و فرمانداران قبلی و جدید جزو سخنرانان بودند.
▪️امام جمعه محترم شهر مشهور به این بود که مدیران نالایق و ضعیف را از پشت تریبون نماز جمعه مورد نقد قرار میداد و گاها آنها را میکوبید. من هم که رئیس دانشکده بودم در آغاز سخنم (دوستانه و به شوخی) به امام جمعه گفتم که حاج آقا قطعا بنده هم مشکل مدیریتی دارم. اما خواهش میکنم قبل از اینکه مرا از تریبون نماز جمعه نقد کنید، لطفا به خودم تنهایی تذکر دهید تا خود را اصلاح کنم. وقتی که نوبت سخنرانی ایشان رسید، گرم و دوستانه به من گفت که شما حسابی گربه را در حجله کشتید. انشاالله خطایی از شما نخواهیم دید.
▪️در هرحال، من به سخنرانی ادامه دادم و خطاب به فرماندار جدید گفتم که آقای فرماندار من به شما تبریک نمی گویم. وقتی تبریک خواهم گفت که عملکرد شما را ببینم. ولی به فرماندار قبلی بخاطر خدمات ارزنده ای که انجام داده صمیمانه تبریک میگویم. ایشان حداقل سه دانشگاه و مرکز آموزش عالی در شهر راهاندازی کرده است و به عقیده من تبریک گفتن مال کسانی است که خدماتی ارزنده انجام داده اند.
▪️حال منظور از گفتن این مقدمه این است که در جابجایی قدرت و شروع بکار ریاست محترم جمهور جناب آقای رئیسی و تغییر کابینه و زیر مجموعه، قطعا با سیلی انبوه از تبریکات مواجه خواهیم شد و این تبریکات بخش عمده ای از صفحات روزنامه ها و رسانه های مجازی را اشغال خواهد نمود.
▪️از نظر بنده در تبریک گفتن به موارد زیر باید توجه نمود. اگر قرار است که مدیران جدید خدمتگزاران واقعی مردم باشند بنظرم نباید به خدمتگزاران تبریک گفت. ولی در جامعه ما اینگونه جا افتاده که منصوب شدن به یک پست و مقام خود یک امتیاز فردی و فتح الفتوح است و چنین تصوری بنظرم اشتباه است.
▪️بنابراین، دوستان و طرفداران این مقامات جدید صبر کنند، بتدریج اگر خدمتی شایسته از آنها دیدند آنوقت سیل تبریکات را روانه کنند؛ بخاطر عمل آنها نه بخاطر پستی که منصوب شده اند.
▪️تبریک گفتن شایسته کسی است که با اختراع و خلاقیت و نوآوری و کارآفرینی زندگی مردم را دگرگون و متحول کرده باشد. تبریک گفتن برای کسانی باید باشد که تواناییهای مالی و علمی خود را بکار گرفته و به محرومترین روستاهای این کشور رفته و مردم را از فلاکت و بدبختی نجات دهد.
▪️کسانیکه در تبریک گفتن به منصوبین جدید مسابقه میدهند یقینا قبل از اینکه دلسوز منصوبین تازه وارد باشند و قبل از اینکه دلشان برای مردم بسوزد، اول بفکر خود و فامیلشان خواهند بود که که از این نمد مالی چه چیزی گیر خودشان میاید.
▪️در دوران ریاست جمهوری های گذشته شاهد جشنها و پایکوبیها و هزینه های زیادی در آغاز کار مقامات جدید بوده ایم اما در حین کار و در پایان کار این مقامات، شاهد پشیمانی و افسوس بوده ایم.
▪️اینجانب معتقدم که اگر همین فرمایشات جناب اقای رئیسی که در آغاز کار خود بیان کردند پنجاه درصد آن عملی شود بسیاری از مشکلات کشور حل خواهد شد.
✍ محمدرضا طاهری. مرداد ۱۴۰۰.
https://t.me/taheridoctrine
محمد رضا طاهری دارای سه دهه تجربه در امور مالی و مالیاتی وزارت دارایی است و هم اکنون بعنوان مشاور رسمی در امور مالیاتی در تهران مشغول به کار میباشد. وی همچنین بیش از دو دهه بعنوان عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد زاهدان در رشته های علوم اقتصادی، علوم اجتماعی و علوم سیاسی در سطح استان سیستان و بلوچستان مشغول به تدریس بوده است.